Stappenplan: overzicht in je trouwplanning
Stappenplan: overzicht in je trouwplanning
Yes, je gaat trouwen! Maar… bij menig bruidspaar slaat het enthousiasme al gauw om in stress. Want
die ene dag móet perfect zijn. En er is nog zoooooveel te regelen. Daar kan ik je natuurlijk van harte
bij helpen, maar daarnaast kun je zelf ook al flink orde in de chaos scheppen, al is het maar om die
onrust uit je hoofd te krijgen. Echt waar: stressen is nergens voor nodig.
Ik schrijf dit op het moment dat ik zelf midden in een verbouwing/verhuizing zit en daarnaast nog
fulltime aan het werk ben. Tijdens het typen van een mail word ik gebeld door de stukadoor en na
een afspraak met een bruidspaar rijd ik langs ons nieuwe huis omdat de koelkast geleverd wordt.
Lekker chaotisch dus. Hoe zorg je er dan voor dat je niet gillend gek wordt? In drukke tijden als deze
val ik terug op mijn beste vrienden: lijstjes.
Hieronder mijn stappenplan (eigenlijk ook een lijstje ) om grip, vertrouwen en plezier in je
trouwplan weer terug te krijgen. Zo wordt het bedenken van jullie droombruiloft geen knagend
project, maar een periode van voorpret en samen plezier maken! Het kan zo leuk zijn.
Hoe dan?
- Ik schrijf alles op wat in mijn hoofd zit. Alle taken, doelen, to do’s die ik kan bedenken, groot
en klein, schrijf ik op losse kladblaadjes. - Vervolgens schrijf ik eronder wat ik moet doen om die doelen te behalen en knip dit op in
kleine, haalbare taken: contact opnemen met een leverancier om de tafelstyling voor de
bruiloft te realiseren en verfrollers inslaan zodat onze vrienden die komen schilderen in het
nieuwe huis ook direct aan de slag kunnen. Zo noteer ik alles, hoe klein het ook lijkt. - Ik orden daarna de taken netjes in een notitieboekje, op volgorde van prioriteit. Iets kan
prioriteit hebben omdat de deadline dichtbij komt, of omdat het hele plan in duigen valt als
dat niet geregeld is. En, wat voor de één een echte prioriteit is, hoeft dat voor de ander niet
te zijn. Hoe erg is het als je lievelingsbloemen niet verkrijgbaar zijn in jouw trouwseizoen?
Verschrikkelijk? Dan moet je dit kosten wat kost regelen. Kunnen andere bloemen ook mooi
zijn, dan is de prioriteit lager. - Wat de hoogste prioriteit heeft plan ik op korte termijn in de agenda en wat later kan plan
óók in, maar dan later pas. Ook als er geen harde deadline is, krijgt het toch een plekje in
mijn agenda. Zo stel ik mezelf meteen gerust dat ik niets vergeet, want de taken komen
vanzelf in mijn agenda naar voren. - Ik houd per taak bij hoe ver ik ben en wat de status is, het liefst via het welbekende ‘to do –
doing – done’ systeem. Zo zie je precies waar je mee bezig bent, wat er nog moet gebeuren
en ook lekker: wat je al allemaal hebt gedaan! (Ja, ik ben ook zo iemand die een extra taak
die niet op het lijstje staat, alsnog opschrijft om vervolgens af te vinken. Heerlijk gevoel.) - Lukt er iets niet? Dan is het de kunst om niet in paniek te raken maar te kijken naar andere
mogelijkheden. Dankzij je goede voorbereiding heb je waarschijnlijk nog wel tijd om het op
te lossen. En, probeer het ook te relativeren. Je trouwdag valt of staat meestal niet met het
feit dat elk champagneglas gegraveerd is met jullie namen. Zo wel, hoog op de
prioriteitenlijst en vanaf het begin af aan mee aan de slag.
Dit soort lijstjes maak ik zelf dus het liefst op papier, maar je kunt natuurlijk ook Word of Excel
gebruiken, of een online gratis tool zoals Trello.
Zie je ondanks deze tips door bomen door het bos niet meer of is zo’n lijstje maken al helemáál niks
voor jou? Geen probleem, de enige to-do die voor jou overblijft is om mij een berichtje te sturen en
dan neem ik alles uit handen. Ook een goede manier om van je stress af te komen!
Photo: marloesniemeijerfotografie