Laten we alvast proosten op de liefde.

Het vieren van de liefde en het delen van de liefde.

Contactgegevens

info@bymacs.nl
+(31) 6 29 19 67 00
Vleuten, Utrecht

Instagram
  •  Story   •  Een ceremoniemeester van een locatie: handig of niet?
Zwanger trouwen, waar moet je op letten?

Een ceremoniemeester van een locatie: handig of niet?

Ik snap dat sommige bruidsparen kiezen voor een eventmanager of ceremoniemeester van de
locatie waar ze trouwen. Het scheelt meestal in de kosten en je hoeft niet zelf nog opzoek naar een
professional of goede vriend die jouw draaiboek in de gaten houdt. Dit kan een handige keuze zijn,
al zijn er wel een paar dingen waar je op moet letten als je voor een ‘locatiemanager’ kiest. Ik
schrijf dit natuurlijk als zelfstandig weddingplanner, maar laat ik voorop stellen dat jouw wensen
áltijd het belangrijkste zijn voor jouw bruiloft. Kies dus vooral waar je je zelf het beste bij voelt.

Het verschil tussen een locatie manager en een weddingplanner, is dat een weddingplanner natuurlijk
ook vooraf veel van het regelwerk uit handen kan nemen. Van het organiseren van een klein stukje
van de bruiloft tot het hele feest van A tot Z inclusief uitnodigingen en bedankjes, je kiest zelf
hoeveel je uit handen geeft. Doe je alles graag zelf, wat ook hartstikke leuk is om te doen, dan kan
een weddingplanner vlak van te voren of op jullie trouwdag met jullie plannen en draaiboek aan de
slag. Ze zorgt ervoor dat alles volgens jullie plan gebeurt en weet precies hoe ze problemen moet
oplossen, omdat ze jullie wensen goed kent. Zelfs als je vlák voor je bruiloft besluit dat je toch nog
wel wat hulp kan gebruiken. Lees hierover ook mijn blog ‘last minute weddingplanner’.

Het ceremoniemeesterschap op de trouwdag kan je dus ook aan een locatiemanager vragen. Het
wisselt per locatie wat deze precies wel en niet oppakt, dus maak daar duidelijke afspraken over.
Regelt hij bijvoorbeeld ook dat de taxi’s op tijd klaarstaan voor jullie en voor jullie gasten? Weet hij
precies wanneer de ceremonie is afgelopen en zorgt hij ervoor dat de champagne op tijd – dus niet
te vroeg of te laat – klaarstaat? Lauwe, prikloze champagne is zo jammer op je feestelijkste dag
ooit! Regelt hij dat jouw bruidsboeket verzorgd wordt en goed bewaard blijft (believe it or not, die
boeketten worden wel eens gejat)? Hoe gaat hij om met klachten van jouw gasten? Is dan het
antwoord: “daarvoor moet je bij het bruidspaar zijn” of zoekt hij naar een creatieve oplossing die bij
jullie wensen past, maar óók jullie gasten tevreden houdt? Hoe makkelijk je zelf misschien ook bent,
bruiloftsgasten kunnen soms nog flink wat ingewikkelde vragen of eisen hebben.

Ik merk zelf vaak dat locaties het handig vinden om te schakelen met een onafhankelijke
contactpersoon, zoals een weddingplanner. Iemand die niet bij het gezelschap hoort, maar wel
precies weet wat er moet gebeuren en welke keuzes er gemaakt kunnen worden bij vragen of
problemen. Dat werkt snel, efficiënt en levert de beste resultaten op. Heb je geen weddingplanner,
dan zullen veel van de vragen bij jullie zelf terechtkomen. Dat hoeft niet erg te zijn, maar stel je er
wel van te voren op in dat je gedurende de dag ook regelmatig beschikbaar moet zijn voor de
locatiemanager.

De conclusie van het verhaal is: natuurlijk kun je kiezen voor een locatiemanager, maar wees je er
wel bewust van waar je voor kiest en stem heel duidelijk af wat je van diegene verwacht. En
bespreek of diegene dat ook kan leveren. Ga je voor meer rust, zekerheid en iemand die volledig op
jullie afgestemd is? Dan is een weddingplanner misschien toch een beter passende keus. 
Wil je meer weten over de voors en tegens of heb je nog vragen? Neem dan gerust en vrijblijvend
contact op!

 

Fotograaf Fotozoet